Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia

/Dr. J. Ayres elméletére épülő mozgásterápia/

A mozgás minden tanulás alapja, a különféle mozgásformák gyakorlása elősegíti az idegrendszer érését. Ez a foglalkozás nem egy kötött gyakorlatsorokból álló tréning, hanem egy változatos, sokféle – elsősorban mozgásos-egyensúlyozó, tapintásos – tevékenységet felkínáló, örömteli játéktevékenység, amely a gyermek aktivitására, önálló választására, fantáziájára épít. Az önmagának állított feladatok, akadályok leküzdése motiválja a gyermeket, hogy egyre bonyolultabb „kihívással” nézzen szembe, ezzel segítve az „öngyógyító” folyamatot. A terapeuta a gyermekkel együtt éli meg a fejlődés örömét.

Mi a SZENZOROS INTEGRÁCIÓ? Az agyműködés környezeti (az érzékszervekből érkező) ingereket rendező képességét jelöli, azt a folyamatot, amely eredményeképpen a megfelelő mozgásválasz megszülethet. Amelyik gyermeknél nem érett még ez a funkció, nehezen tud úgy mozogni, hogy közben folyamatosan figyelembe vegye saját teste, és az őt körülvevő világ jelzéseit, ezért is lehet csetlő-botló, koordinálatlan a mozgása.

Az egyensúlyi- és tapintásos érzékelés a két legősibb, már méhen belül fejlődő, érő modalitás. Ezekre épül később a többi érzékelés. Az agy szétválogatja és rendezi az ingereket, ez az alapja a tanulásnak, a megfelelő viselkedésminták kialakításának. Így az integrációs folyamat elakadása később tanulási, és magatartási problémákhoz vezethet.

(Részletesebb információk a DSZIT.hu honlapon találhatók.)

 Kinek ajánljuk?

  • ha a gyermekük túlérzékeny a tapintásos ingerekre (nem szereti, ha hozzáérnek, a szűkebb ruhát, egyes anyagokat), bizonyos hangokra, látványra, ízekre, nem szeret hintázni;
  • ha gyermekük érzéketlen a fájdalomra, nincs veszélyérzete, nem fél a magasban, forgásnál nem szédül, állandóan keresi ezeket az ingereket;
  • ha mozgáskoordinációs problémákkal küzd, sokat esik normál járás közben is, gyakran éri baleset, gondja van az egyensúlyozással, vagy nehezen tanul meg új mozgásformákat;
  • megkésett beszédfejlődésű gyermekeknek, beszédindításhoz a logopédiai terápia mellett, erősen beszédhibás gyermekeknek;
  • ha túl gyors vagy túl lassú;
  • ha figyelme könnyen elterelődik, nem tud kitartóan végezni egy tevékenységet; nehezen alkalmazkodik új helyzetekhez.

Ezek a tünetek az értelmi állapottal nincsenek közvetlen kapcsolatban, ezért az okos gyereknél éppen úgy tapasztalhatók, mint az enyhe fokú tanulási és értelmi akadályozottságok eseteiben. Autisztikus kórképekben is gyakran megjelennek.

3-8 év közötti gyermekek jelentkezését várjuk. A bejelentkezés után a szülővel részletes anamnézis-felvétel, a gyermekkel szenzoros szempontú megfigyelés, vizsgálat történik, és ez után döntjük el, valóban erre a terápiára van-e szüksége a gyermeknek. A foglalkozásokat egyénileg vagy páros formában végzem.

 

Érdeklődésüket tisztelettel várom:

Telegdyné Katona Márta
Szakvizsgázott gyógypedagógus, szenzoros integrációs terápiát végző szakember
+36-70-770-8734
szit@egyutterted.hu

Szász Ágnes
Szakvizsgázott gyógypedagógus, szenzoros integrációs terápiát végző szakember
+36-30-611-5510
szit@egyutterted.hu

Tóth Anita
Szenzoros integrációs terápiát végző szakember
+36-20-201-5318
szit@egyutterted.hu