Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia, mely során a gyermekeknél újraindítja az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, felhasználva az agy fejlődésbeli lehetőségét. A gyermeket a terápia során igen magas fokú mozgásügyességig juttatja el.
Ez a mozgásfejlesztési gyakorlatsor hat az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgásalapot kiegészítik fejlesztő pedagógiai módszerek: idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés-fejlesztés.
A terápia neurológiai háttérrel megalapozott. A mozgásanyag , a program kidolgozásában: neurológus, pszichológus, óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógus (logopédus) és mozgásfejlesztő szakemberek vettek részt. Az első munkacsoport 1991-ben jött létre. A programot azóta szakmai ismeretükkel tovább mélyítették.
A terápia alkalmazható és hatásos (5-16 éves korig):
- Megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél (diszfáziák)
Kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél. - Diszlexiánál, alaki diszgráfiánál= olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
- Azoknál az organikus eredetű túlmozgásos ( hypermotil)- figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél a szülés körül oxigénhiányos károsodás keletkezett.
- Fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
- Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
- Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved.
Az érintettség mértékétől függően fejlesztésről vagy terápiáról beszélhetünk.
Fejlesztés
A fejlesztendő gyermeklétszám nem körülírt, egy és húsz között bármennyi lehet. A gyermeket a fejlesztésekhez előírt vizsgálattal fel kell mérnie.
A fejlesztő magáért a csoportmunkáért vállal felelősséget, mint egy osztálytanító az osztályáért. Egyéni figyelemre is sor kerülhet szükség szerint, de nem hosszantartóan, mint cél. Felfedezhet csoportjában olyan gyermeket, akinek a fejlesztés kevés, további vizsgálatok ill. terápia szükséges.
Négy oldalas Kórelőzménylapot kell használni, amit a szülő tölti ki.
A fejlesztés kezdetekor a vizsgálat után rövid összefoglaló véleményt ír a pedagógus.
Heti 2×1 óra számít Alapozó Fejlesztésnek.
TERÁPIA
A terapeuta behatárolt csoportlétszámmal dolgozik (5-6 gyerek/csoport), mert minden gyerekért egyénileg vállal felelősséget annak haladásában, ez nagyobb létszámmal nem lehetséges. Felelőssége van a szülőkkel és a pedagógusokkal való kapcsolattartásban.
A terápiás idő hetente 3×2 óra, esetleg 2×2 óra. Speciális esetekben naponta folyik terápia. Szükség szerint egyéni terápiára is lehetőség van.
A pedagógusnak felelőssége van a terápiás regresszió során a szülővel való szoros együttműködésben.
A terapeuta feladata:
A Teljes Vizsgálati Lapot használja a terapeauta. Részletekben is végezhet felmérést. A terápia kezdetekor a gyermekről összefoglaló véleményt ír. Ha anyanyelvi megítélés nem kompetenciája, a gyereket kiegészítő vizsgálatokra küldi. (pl. logopédushoz.) Legalább évente egyszer kontrollfelmérést rögzít. A kezdeti vizsgálat és a kontrollvizsgálat eredményéről a szülőt írásban tájékoztatja.
Tehát a fejlesztő főleg a csoportra figyel, a terapeuta az egyes gyermekekre a csoportban és a csoportmunkában az egyes gyermekekre.
Szeretettel várom az érdeklődő családok jelentkezését.
Az első tájékozódó beszélgetés (Anamnézis ), majd a vizsgálati anyag felvétele után dől el, hogy indokolt illetve segítő út lehet e gyermekük esetében az Alapozó Terápia.
Érdeklődésüket tisztelettel várom:
Horváth-Lengyel Viktória
Alapozó terápiás mozgásfejlesztő, Konduktor-tanító
Telefonszám: 06-20-325-1849
E-mail: konduktor@egyutterted.hu