Alapozó torna

Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia, mely során a gyermekeknél újraindítja az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, felhasználva az agy fejlődésbeli lehetőségét. A gyermeket a terápia során igen magas fokú mozgásügyességig juttatja el.

Ez a mozgásfejlesztési gyakorlatsor hat az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgásalapot kiegészítik fejlesztő pedagógiai módszerek: idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés-fejlesztés.

A terápia neurológiai háttérrel megalapozott. A mozgásanyag , a program kidolgozásában: neurológus, pszichológus, óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógus (logopédus) és mozgásfejlesztő szakemberek vettek részt. Az első munkacsoport 1991-ben jött létre. A programot azóta szakmai ismeretükkel tovább mélyítették.

A terápia alkalmazható és hatásos (5-16 éves korig):

  1. Megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél (diszfáziák)
    Kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél.
  2. Diszlexiánál, alaki diszgráfiánál= olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
  3. Azoknál az organikus eredetű túlmozgásos ( hypermotil)- figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél a szülés körül oxigénhiányos károsodás keletkezett.
  4. Fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
  5. Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
  6. Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved.
Az érintettség mértékétől függően fejlesztésről vagy terápiáról beszélhetünk.

Fejlesztés

A fejlesztendő gyermeklétszám nem körülírt, egy és húsz között bármennyi lehet. A gyermeket a fejlesztésekhez előírt vizsgálattal fel kell mérnie.

A fejlesztő magáért a csoportmunkáért vállal felelősséget, mint egy osztálytanító az osztályáért. Egyéni figyelemre is sor kerülhet szükség szerint, de nem hosszantartóan, mint cél. Felfedezhet csoportjában olyan gyermeket, akinek a fejlesztés kevés, további vizsgálatok ill. terápia szükséges.

Négy oldalas Kórelőzménylapot kell használni, amit a szülő tölti ki.

A fejlesztés kezdetekor a vizsgálat után rövid összefoglaló véleményt ír a pedagógus.

Heti 2×1 óra számít Alapozó Fejlesztésnek.

TERÁPIA

A terapeuta behatárolt csoportlétszámmal dolgozik (5-6 gyerek/csoport), mert minden gyerekért egyénileg vállal felelősséget annak haladásában, ez nagyobb létszámmal nem lehetséges. Felelőssége van a szülőkkel és a pedagógusokkal való kapcsolattartásban.

A terápiás idő hetente 3×2 óra, esetleg 2×2 óra. Speciális esetekben naponta folyik terápia. Szükség szerint egyéni terápiára is lehetőség van.

A pedagógusnak felelőssége van a terápiás regresszió során a szülővel való szoros együttműködésben.

A terapeuta feladata:

A Teljes Vizsgálati Lapot használja a terapeauta. Részletekben is végezhet felmérést. A terápia kezdetekor a gyermekről összefoglaló véleményt ír. Ha anyanyelvi megítélés nem kompetenciája, a gyereket kiegészítő vizsgálatokra küldi. (pl. logopédushoz.) Legalább évente egyszer kontrollfelmérést rögzít. A kezdeti vizsgálat és a kontrollvizsgálat eredményéről a szülőt írásban tájékoztatja.

Tehát a fejlesztő főleg a csoportra figyel, a terapeuta az egyes gyermekekre a csoportban és a csoportmunkában az egyes gyermekekre.

Szeretettel várom az érdeklődő családok jelentkezését.

Az első tájékozódó beszélgetés (Anamnézis ), majd a vizsgálati anyag felvétele után dől el, hogy indokolt illetve segítő út lehet e gyermekük esetében az Alapozó Terápia.

 

Érdeklődésüket tisztelettel várom:

Horváth-Lengyel Viktória

Alapozó terápiás mozgásfejlesztő, Konduktor-tanító

Telefonszám: 06-20-325-1849

E-mail: konduktor@egyutterted.hu