Pető András az 1940-es évektől állította össze és gondolta tovább a központi idegrendszer károsodása következtében a mozgássérült személyek helyreállítását célzó konduktív-pedagógiai rendszert. Lehetőséget adva a személyiség minden oldalú kibontakoztatására, társakkal-csoportban történő együttműködéssel. Előkészít a lehetséges valódi integrációra. A nevelési gyakorlatban érvényesül a holisztikus szemléletű személyiségfejlesztés, előtérbe kerül a képességfejlesztésen alapuló tanulás. Fontos, hogy minél alacsonyabb életkorban elkezdődjék a mozgássérült személy tanítása. A korai fejlesztésben zajló komplex nevelés magában foglalja: a gyermek mozgástevékenységének, kognitív, kommunikációs funkciók fejlesztését, az önellátási szokások kialakítását.
A konduktív-pedagógiai rendszer alapgondolata: a központi idegrendszer a károsodás ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépítésének lehetőségével, amelyek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók.
A konduktor feladata:
- egyéni és csoportprogramok, feladatsorok készítése a gyermek fejlődési szakaszához igazodva. Irányítja a tanulási folyamatokat, mindeközben a tanulási alapkészségeket fejleszti;
- szülőkonzultációt tart, felkészíti a családot, hogyan építse be a mindennapi életükbe a gyermekük fejlesztő programját;
- kapcsolattartás a sérült gyermek családjával, krízishelyzetben pszichológussal karöltve segítségnyújtás.
Mely életkorban alkalmazható a konduktív-pedagógia? Magzati korban, a születés során, után újszülött korban fellépő központi idegrendszer károsodása esetén,
- csecsemőkkel,
- kisgyermekekkel-korai fejlesztés (2-5 év)
- óvodás
- iskolás korosztály
- felnőttekkel- (pl.: Parkinson kór, Hemiplégia, Sclerosis Multiplex..)
A konduktív-pedagógia az alábbi diszfunkciók, illetve tünetcsoportok megjelenésekor tűzhet ki oktatási-nevelési célokat:
- Cerebromotorikus diszfunkciók:
- athetosis ( inkoordinált túlmozgás)
- diplégia spasztika ( az alsó végtagok izomtónusa fokozott)
- hemiplégia spasztika infantilis (gyermekkori féloldali bénulás)
- tetraparézis spasztika (négyvégtagi merev bénulás)
- cerebelláris ataxia (kisagyi érintettség, amozgások célszerű, optimális megvalósításának koordinációja zavart ez esetben.)
- Spinomotorikus diszfunkció:
- spina bifida ( gerincvelői sérülés, petyhüdt bénulás)
A foglalkozás tartalma, résztvevői: A diszfunkciótól, az állapottól, az életkortól függően alakul a foglalkozás összetétele és tartalma. Lehetőség van . mama+ baba/kisgyermek együtt vesz részt. Szülő nélkül pedig egyéni/ csoportos foglalkozásra.
Jelentkezés, érdeklődés:
- e-mail-ben,
- majd ezután kerül sor a személyes találkozásra, mozgásállapot vizsgálatra,
- ha a konduktív -pedagógia a járható út a fejlesztéshez, akkor a foglalkozások idejének, célok kitűzésének, feladatsor összeállításának megbeszélése.
Érdeklődésüket tisztelettel várom:
Horváth-Lengyel Viktória
Alapozó terápiás mozgásfejlesztő, Konduktor-tanító
Telefonszám: 06-20-325-1849
E-mail: konduktor@egyutterted.hu